2024-03-28 19:41:07

افتتاح طرح تجهیز اصناف به صندوق فروشگاهی از 22 بهمن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

طرح تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب طرح “باران” که از ۱۲ بهمن ماه کلید خورده و قرار است بیست و دوم بهمن ماه به صورت رسمی افتتاح شود، شامل همه اصناف می‌شود. اما بر اساس آنچه اصناف و سازمان امور مالیاتی توافق کرده‌اند گروه‌های مشمول این طرح که از سال‌های قبل نیز کار اتصال به این سامانه را آغاز کرده‌اند شامل ۲۹ صنف می‌شود؛ اما فعلا فقط برخی از آن ها اقدام به نصب این صندوق‌ها کرده اند.

چندی پیش لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) در جلسه هیات دولت به ریاست رییس جمهوری تصویب شد که با تصویب این لایحه، تمامی صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم (صنفی و غیرصنفی) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (اعم از حقیقی و حقوقی) مکلفند نسبت به ثبت درخواست دریافت شناسه پایانه فروشگاهی در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و اخذ شناسه و مجوزهای لازم جهت نصب و بکارگیری آن برای هر پایانه فروشگاهی اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هستند که در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

با توجه به الزامی بودن این طرح برای همه اصناف، وضعیت چند صنف که قرار بود از سال ۱۳۹۲ این صندوق ها را در واحدهای خود نصب کنند بررسی شده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر که جزو اولین گروه مشمول در این طرح بوده است، در این باره گفت: صندوق مکانیزه فروش در صنف ما چندان کاربرد ندارد و اکثر واحدهای طلافروشی دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی هستند.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه واحدهای صنفی در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی محروم می شوند، افزود: صندوق مکانیزه فروش در صنوفی مثل مواد غذایی، رستوران ها و یا پوشاک کاربرد دارد ولی در واحدهای صنفی ما چندان کاربردی ندارد و از سیستم نرم‌افزار فروشگاهی استفاده می‌کنند.

همچنین رییس اتحادیه هتل داران در این باره به خبرنگاران گفت: معمولا هتل‌های دنیا شبکه های داخلی خاص خود را دارند و بحث بکارگیری صندوق فروشگاهی در این صنف کاربردی ندارد.

محمدعلی فرخ مهر با بیان اینکه سیستم ما شبکه ای بوده و نرم‌افزار مالی ویژه ای دارد که قابلیت کنترل توسط شبکه مالیاتی نیز وجود دارد، افزود: مذاکرات لازم را با اتاق اصناف انجام دادیم تا در این زمینه تجدید‌نظر شود، چون استفاده از این صندوق‌ها در هتل‌های دنیا نیز مطابق استاندارد نیست.

وی ادامه داد: نیازی به این صندوق ها نداریم چون هتل ها سیستم خاص خود را دارند ولی در عین حال اگر برای ما تکلیف شود انجام می دهیم.

این در حالی است که ۹۹ درصد رستوران ها به صندوق مکانیزه فروش مجهز شده‌اند. سیدعلی اصغر میر ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نصب صندوق های مکانیزه فروش موجب شفاف‌سازی شده و طبق قانون، واحد‌هایی که این صندوق‌ها را نصب کنند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند که این موضوع بسیار مفید است.

وی در عین حال تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح، بازرسی‌های صنوف مکانیزه و بخش قابل توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری و بازرسی اصناف نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (POS مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر است و در این میان برخی صنوف نیز مخالف اجرای این طرح هستند که از آن جمله می توان به اتحادیه اغذیه فروشان اشاره کرد.

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان به خبرنگاران گفت: از سال ۱۳۹۲ که نصب صندوق‌های مکانیزه فروش به ما ابلاغ شد به این موضوع اعتراض کردیم چون فاقد بسترهای لازم برای این موضوع هستیم ولی به گلایه ما اهمیتی داده نشد و متاسفانه واحد های صنفی را که فاقد صندوق‌های مکانیزه هستند تحت پوشش معافیت مالیاتی قرار ندادند.

اسدالله احمدی شهریور با بیان این‌که حدود ۸۰ درصد از صنوف ما به لحاظ فرهنگی ضعیف بوده و سواد لازم را ندارند، اظهار کرد: واحد‌های ما فاقد سواد لازم هستند و نمی‌توانند از این صندوق ها استفاده کنند.

وی در عین حال بیان کرد: حتی در صورت ارائه رایگان این صندوق‌ها باید آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه استفاده از صندوق ها به صنوف داده شود و این در حالی است که هنوز این صنوف به لحاظ فرهنگی رشدی نکرده اند.

 

۸۵ تا ۹۰ درصد صنوف هنوز نتوانستند این صندوق‌ها را نصب کنند

رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری در این زمینه گفت: ۸۵ تا ۹۰ درصد صنوف هنوز نتوانستند این صندوق‌ها را نصب کنند و متاسفانه شامل بخشودگی مالیاتی سال ۱۳۹۳ نشدند.

ابراهیم درستی اظهار کرد: از صنف ما نیز حدود ۷۰ درصد نتواسنتند این صندوق‌ها را در واحد‌های خود نصب کنند ولی با زیرساخت هایی که در ماههای اخیر انجام شده ان‌شاءالله در سال آینده می‌توانیم این صندوق‌ها را نصب و اجرایی کنیم.

نایب رییس اول اتاق اصناف تهران در عین حال بیان کرد: درخواست ما از سازمان امور مالیاتی این است که همه صنوف از بخشودگی مالیاتی سال ۱۳۹۳ بهره‌مند شوند و امیدواریم دارایی نیز در این زمینه اقدام کند و از طرفی تدابیری اندشیده شود که این صندوق‌ها برای صنوف هزینه‌ای نداشته باشد.

بر اساس این طرح، اشخاص مشمول این طرح، مطابق مقررات این قانون مکلفند رویدادهای مالی فعالیت‌های شغلی خود اعم از صورت‌حساب خرید و فروش روزانه کالا و خدمات و هزینه را در پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره صندوق فروشگاهی و مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی اینجا را بخوانید.

در صورتی که قصد تهیه صندوق فروشگاهی برای صنف خود را دارید نیز میتوانید نحوه تهیه صندوق فروشگاهی پارمیس را اینجا مشاهده کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید