2024-03-28 22:47:19

5 اصل برای اینکه یک حسابدار موفق باشید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

امروزه رشته حسابداری به عنوان یک رشته دانشگاهی پر طرفدار شناخته می شود و دانشجویان و جوانان زیادی به این حرفه روی می آورند. اما متاسفانه برخی از این افراد، زمانی که وارد دنیای کار می شوند، به اصول کاربردی و عملی برای اینکه یک حسابدار موفق باشند؛ آشنا نیستند و به دلیل عدم دانش کافی در این زمینه و شکست های ناشی از یک حسابداری نا موفق، بعد از مدتی از کار خود خارج می شوند و این روند ممکن است چندین و چند سال به طول بیانجامد و در نهایت فرد با سرخوردگی از خود را از جامعه حسابداران حذف کند.

به همین منظور قصد داریم شما را با 5 اصل کلیدی برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق آشنا کنیم تا از این طریق سریع تر به هدف خود برسید و در بین جامعه حسابداران و همکاران خود از احترام بالایی برخوردار شوید. چرا که رعایت این اصول علاوه بر اینکه شما را به یک حسابدار موفق تبدیل می کند، از شما یک حسابدار حرفه ای و با اصول صحیح خواهد ساخت. در ادامه همراه ما باشید با اصول تبدیل شدن به یک حسابدار موفق.

1-      تمرکز و دقت

حسابدار موفق سعی می کند ضمن آگاهی حداقلی از حوزه های مختلف حسابداری از قبیل حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مدیریت، حسابداری بخش دولتی، حسابرسی داخلی و … در یک محور اصلی به طور خاص تمرکز کند و در آن حوزه یک متخصص تمام عیار می شود. بنابراین تمرکز بر روی یک شاخه خاص می تواند شما را به متخصصی خبره در آن زمینه به خصوص تبدیل کند.

2-       تخصص و دانش و مهارت

یک حسابدار موفق باید در چند زمینه اصلی تخصص و مهارت داشته باشد که این تخصص ها شامل موارد زیر می باشند.

• تخصص فنی: حسابدار موفق اصول و استانداردهای حسابداری را خوب می شناسد. وی سعی می کند تا حد امکان گواهی نامه های حرفه ای مرتبط با رشته را اخذ کند و مطالعات مستمر داشته باشد. آموزش مستمر چیزی است که حسابدار موفق از آن غافل نمی شود.

• تخصص مدیریتی: یک حسابدار موفق، از اصول و تکنیک های مدیریت و اداره کسب و کار آگاه است. بنابراین برای موفق شدن در حسابداری، باید مطالعاتی در حوزه علم مدیریت هم داشت.‎

‎• مهارت سخنوری و نوشتن: یک حسابدار موفق خوب حرف می زند و خوب می نویسد. وی قواعد نوشتن را کاملا رعایت می کند و دقیق و صحیح و محترمانه می نویسد.

3-       ویژگی های شخصی و ظاهری

• ظاهر: حسابدار موفق لباسهای مرتبی می پوشد و همواره به آراستگی ظاهر در عین سادگی توجه می کند. وی حتی به تمیز بودن کفشها و کوتاه بودن ناخن ها و مرتب بودن موهای سرش هم توجه می کند. حسابدار موفق ظاهری بشاش و تمیز دارد.

• درستکاری : حسابدار دو چیز برای فروش دارد یکی زمان و دیگری درستکاری می باشد. حسابدار موفق استانداردهای شخصی بالایی برای صداقت و درستکاری دارد و همواره با استانداردهای بالای سازمانی خود را مطابقت می دهد و با آن زندگی می کند. حسابدار موفق زندگی شخصی خود را با استانداردهای زندگی حرفه ای هماهنگ می کند.‎

• اعتماد به نفس: حسابدار موفق اعتماد به نفس دارد، اما نه بیش از حد.‎ اعتماد به نفس بسیار بالا باعث می شود اطرافیان از شما فاصله بگیرند. با یک اشتباه کوچک تنها فردی که ضربه میخورد خود شما هستید و اطرافیان اعتماد سابق را نسبت به شما نخواهند داشت.

• خدمت محوری: حسابدار موفق همواره برای ارائه خدمات حرفه ای به دیگران تلاش می کند و به حل مشکلات آنان می اندیشد.‎

• دفتر کار یا محل کار: حسابدار موفق، دفتر کار تمیز، سازمان دهی شده، جذاب و راحتی دارد.‎ این کار باعث می شود بر مدارک و اسناد مورد نیاز خود اشراف بیشتری داشته باشید و کارهایتان را با نظم و برنامه انجام دهید.

• بهداشت شخصی: حسابدار موفق همیشه خوشبو و خوشرو است. او به آرامی و شمرده شمرده صحبت می کند، با صدای بلند سخن نمی گوید. سالم و پر انرژی به نظر می رسد. در محیط کار نه خواب آلود است و نه خسته.‎

• طرز نگرش به محیط: حسابدار موفق مثبت اندیش ( البته با تردیدهای حرفه ای ) است و همیشه کار کردن را دوست دارد. وی از حل مسائل مشعوف می شود.‎

‎• خوش مشربی: حسابدار موفق با گروه های مختلف تعامل دارد، حتی با افرادی که دیگران احساس خوبی از تعامل با آنها ندارند. وی از انزوا و دوری از محیط پرهیز می کند. این کار باعث می شود شما در روابط خود موفق به نظر برسید و افراد در برقراری ارتباط های کاری در آینده از شما استقبال کنند.

• خلاقیت: حسابدار موفق راه حلهای خلاقانه ای را برای مسائل پیدا می کند و گزینه های مختلف را در پیش روی خود قرار می دهد و بررسی می کند.

4-      مدیریت منظم منابع

• مدیریت پول: حسابدار موفق با پول سازمان و حتی با پول خودش ولخرجی نمی کند. او در وهله اول مدیر مالی خوبی برای زندگی شخصی خود است.‎

• مدیریت زمان: حسابدار موفق از زمان به به نحو کارآ و مؤثر استفاده می کند. افرادی که نمی توانند زمان را به درستی مدیریت کنند حسابدار موفقی نخواهند شد.

5-       رعایت آداب معاشرت

حسابدار موفق در آداب معاشرت باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

• قادر به مدیریت جلسات و خاتمه دادن به آنها در زمان مناسب است.‎

• به جزئیات توجه می کند و بر اساس واقعیت ها و حقایق و شواهد سخن می گوید.‎

• هیچ وقت گفتن « متشکرم » را فراموش نمی کند و بابت خدماتی که از دیگران دریافت می کند سپاس گذاری می کند.‎

• وقتی وارد جمعی می شود، خود را به افراد جدید معرفی می کند.‎

• همیشه از تواضع کافی برخوردار است و هیچ گاه حس خود برتربینی را به دیگران منتقل نمی کند.‎

• وقت شناس است و هیچ گاه دیگران را منتظر نمی گذارد.‎

• می داند که چه زمانی باید به احترام دیگران از جا برخیزد.

 

اصولی که در بالا ذکر کردیم جزء اصول اصلی شخصیتی یک حسابدار موفق بود. البته در بین حسابداران افراد بسیاری هم وجود دارند که به این اصول پایبند هستند و از احترام و اعتماد بالایی در بین همکاران خود برخوردار هستند و این عامل آنها را به عنوان یک حسابدار موفق در جامعه معرفی می کند.

برخی از حسابداران این اصول را رعایت میکنند اما همچنان از اینکه در کارشان پیشرفتی حاصل نمیشود گله و شکایت می کنند. پیشنهاد ما برای این دسته از افراد این است که مقاله 10 اشتباهی که مانع از پیشرفت حسابدار می شوند را در اینجا مطالعه کنند. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید از نکات داخل آن در جهت بهبود کار خود استفاده کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید