2024-04-19 03:47:37

سهام عدالت چیست و ارزش آن چقدر است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
سهام عدالت
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

بسیاری از افرادی جامعه، نام سهام عدالت به گوششان خورده است اما نسبت به چگونگی استفاده از آن آشنایی کافی ندارند. به همین خاطر در ادامه توضیح مختصری درباره سهام عدالت چیست آورده ایم و همچنین به میزان ارزش سهام عدالت برای هر فرد اشاره کرده ایم. در واقع سهام عدالت فروش تسهیلاتی بخشی از سهام شرکتهای دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه به منظور تعمیم نسبی عدالت اقتصادی است. به گفته نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پور ابراهیمی، ارزش هر سهم در سهام عدالت بین ۱ میلیون تا 1.5 میلیون تومان است و میانگین این رقم برای هر فرد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

او خاطر نشان کرد: طرح‌های مجلس برای قشربندی دریافت‌کنندگان سهام عدالت و مدیریت سود سهام، نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد. وی با بیان اینکه سهام دارایی رها شده در اقتصاد ایران است گفت: آن دسته از افرادی که در سهام عدالت در حال برنامه ریزی هستند به هیچ کس پاسخگو نیستند. سهام عدالت در دست ۲۵۰ نفر است، شبکه‌ای که به صورت یک شبکه مافیایی در اقتصاد کشور عمل می‌کند.

پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی دولت لایحه آزاد سازی سهام عدالت را با کمک مجلس آماده و به هیأت وزیران ارسال کرده است. به محض اینکه در جلسه هیأت دولت به تصویب برسد و به دست مجلس برسد، دو فوریتی در مجلس بررسی خواهد شد. این طرح اگر درگیر فضای سیاسی نشود، می‌تواند برای اقتصاد موثر واقع شود. ‌پیشنهاد ایجاد صندوق ATF را به دولت داده‌ایم که می‌تواند واگذار شود و مردم هم بتوانند سهام بگیرند.

در این زمینه مقاومت‌ها زیاد شده و دست‌های پنهانی که سهام عدالت را در اقتصاد کشور اداره می‌کنند به این پیشنهاد واکنش نشان داده‌اند. با وجود همه این افشاگری‌ها اما متولیان تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذرای سهام عدالت از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. لازم است در مقاله سهام عدالت چیست بگوییم نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ارزش سهام عدالت گفت: ارزش این سهم ۹۰ هزار میلیارد تومان به صورت تک سهم است که با سهام مدیریتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت در واقع نوعی یارانه است، که در زمان دولت نهم تصویب و اجرایی شد. سهام عدالت جزء طرح‌های اقتصادی دولتی بود که برای بهبود رفاه اقشار کم درآمد جامعه مورد توجه مردم و دولت قرار گرفت. این سهام در ابتدا به مبلغ پانصد هزار تومان به اقشار کم درآمد اختصاص یافت و بعد از مدتی به یک میلیون تومان افزایش یافت. بر طبق قانون، خرید و فروش یا انتقال مالکیت آن امکان‌پذیر نیست و اعضا در بانک اطلاعاتی سامانه سجام، ثبت نام شدگان قطعی محسوب می‌شوند. تغییر وضعیت خانواده‌ها نیز هیچ تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد کرد. به‌عنوان مثال؛ اگر خانواده‌ای به‌عنوان خانواده روستایی یا مددجویان کمیته امداد ثبت نام شده باشد و حال حاضر جزء هیچ‌کدام نباشند، مانند گذشته به همان عنوان سهامدار شناخته می‌شوند. 

نحوه پرداخت سود سهام عدالت چگونه است؟

سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانواده واریز نمی‌شود و سود سهام هر شخص به حساب خود شخص واریز خواهد شد. سود سهام عدالت به‌علت مشکلاتی که در پرداختی‌های بانک‌ها وجود داشت، به‌عهده سامانه سجام گذاشته شد و این سامانه وظیفه پرداخت سود سهام عدالت را عهده‌دار است. سازمان بورس سود تقسیم شده شرکت‌ها را برای همه سهامداران را در ابتدا به حساب شرکت سرمایه گذار مرکزی پرداخت و سپس از سامانه سجام به شماره شبا سهامداران واریز می‌شود. واریز سود از این طریق دارای مزایای فراوانی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم: عدم مراجعه حضوری برای دریافت سود، واریز سود بدون نیاز به اطلاع دادن به سهامداران، واریز هماهنگ سودها بدون اخلال و بی نظمی، صرفه جویی در زمان و هزینه، عدم وجود خطا در پرداختی. 

بر اساس قانون کشورمان پیش از هر سال مالی، سود سهام عدالت مرتبط با عملکرد سال قبل به مشمولان محترم پرداخت خواهد شد. شرکت سرمایه گذار مرکزی، با سامانه سجام، سود مشمولان را به شماره شبا آنان واریز خواهد کرد.

مفهوم آزادسازی و انواع روش‌های آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت
روش های آزارسازی سهام عدالت

مفهوم آزادسازی سهام عدالت به امکان فروش سهام در بازار بورس گفته می‌شود. آزاد سازی سهام عدالت به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد.

آزاد سازی مستقیم

در این روش، مدیریت سهام توسط خود مالک انجام می‌گیرد و فقط به کد بورسی نیاز خواهد بود، مشمولین دریافت سود سهام بهتر است زمانی از این روش استفاده کنند که آگاهی کافی و تخصص مورد نیاز برای مدیریت یک سبد سهام را داشته باشند.

آزاد سازی غیر مستقیم

در این روش مالکیت همچنان باقی است؛ با این تفاوت که مدیریت و نگهداری سهام توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی انجام می‌گیرد. این شرکت‌ها هم به مرور زمان وارد بازار سرمایه خواهند شد. 

روش های مدیریت سهام عدالت

تمامی اشخاصی که در سامانه سجام ثبت انجام داده‌اند و دارای سهام عدالت هستند؛ می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه سجام و وارد کردن اطلاعات خود روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده و مدیریت سهام خود را به‌عهده بگیرید. اشخاصی هم که تمایلی به مدیریت سهام عدالت خود ندارند، سهام را در اختیار دارند و از سود آن استفاده می‌کنند.

نگهداری و معامله کردن سود سهام عدالت در بازار سرمایه: در روش اول، مشمولین در نخستین گام باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنند و با ثبت نام در کارگزاری اقدام به انجام معامله کنند.

معامله سود سهام عدالت
نگهداری و معامله سود سهام عدالت

    فروش سهام عدالت: در این روش، سهامدار می‌تواند با مراجعه به بانک یا مراکز کارگزاری اقدام به فروش سهام خود کند. برای فروش سهام خود از طریق روش مستقیم، ابتدا باید از روشی که برای مدیریت سرمایه خود انتخاب کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید. سپس در سامانه ذکر شده ثبت نام کرده، تعداد واحدهایی را که برای فروش در نظر گرفته‌اید را انتخاب کرده و روی دکمه ثبت درخواست فروش کلیک نمایید. 

در مرحله بعدی کارگزاری بایستی اطلاعات سهامدار و شرایط فروش دارایی مشمولین خود را بررسی نموده و دارایی مورد نظر را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب خود برای فروش انتقال دهد. در مرحله بعد کارگزاری درخواست فروش دارایی سهام‌ عدالت‌ را با توجه به سقف تعیین شده اعلام و عرضه می‌کنند. تایید معاملات و انتقال وجه حاصل از فروش دارایی از حساب سپرده گذار مرکزی به کارگزار در این مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله آخر نیز وجه حاصل از فروش سهام توسط کارگزاری به حساب اعلام شده توسط صاحب سهام واریز می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد مفهوم سهام عدالت، نحوه پرداخت سود، روش‌های آزادسازی سهام عدالت و نحوه مدیریت سهام عدالت آشنا شدیم. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی می‌توانید به سایت سجام مراجعه نموده تا پاسخ سوالات خود را بیابید. به‌دلیل گسترده بودن بحث سهام عدالت در یک مقاله مجال گفتن تمامی جوانب آن برای میسر نمی‌باشد و از حوصله مخاطبان عزیز نیز خارج است. امیدواریم تا این بخش که توضیح داده شد، توانسته باشیم رضایت خاطر شما عزیزان را جلب کرده باشیم.

سوالات متداول برای سود سهام عدالت چیست؟

  1. پرداخت سود سهام عدالت از طریق چه ارگانی انجام می‌شود؟
    واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای مشمولین دریافت سود سهام انجام می‌گیرد.

     2. سود سهام عدالت به چند طریق برای مشمولین واریز می‌شود؟
واریز سود سهام عدالت از طریق دو روش؛ سامانه سجام و یا پرداخت از طریق بانک ها اقدام می شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

    3. وام سهام عدالت به چه قشری تعلق می‌گیرد؟
وام سهام عدالت به تمام مشمولین سود سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید