2024-03-29 00:45:55

حسابداری هالیوودی چطور عمل میکند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حسابداری یکی از رشته هایی است که شاید بتوان آن را در تمامی بخش ها و قسمت های یک جامعه جای داد. در واقع برای شروع هر تجارتی نیاز به یک حسابدار خبره احساس می شود؛ چرا که در واقع داشتن اطلاع کافی بر سود و زیان یک تجارت و برطرف کردن نقاط ضعف، یکی از مهره های کلیدی پایداری در آن تجارت است.

حسابداری هالیوودی به روش حسابداری غیر شفافی گفته می شود که فیلم سازان هالیوود برای بودجه بندی و ثبت درآمدها و هزینه های تولیدات خود به کار می برند. دراین روشها عمدتا هزینه ها به صورت متورم ثبت می شوند تا سود را کاهش دهند، با این کار مبالغی که قرار است برمبنای رقم سود خالص به اشخاص دیگر پرداخت شوند کاهش می یابد.

حسابداری هالیوودی به شیوه های گوناگونی می تواند انجام شود در یک شیوه شرکت هایی وابسته به مالکان اصلی استودیوها، ایجاد بخش هایی از کارهای تولید و پخش فیلم به آن ها سپرده می شود با این روش مبالغ قابل ملاحظه ای از سود فیلم های ساخته شده از راه مبالغ متورم پرداختی به این شرکت های وابسته بیرون کشیده می شود این شیوه می تواند دامنه ای از طرح های متقلبانه ی ساده تا بسیار پیچیده را در برگیرد.

سه گونه ی اصلی هزینه ها که تا حد امکان متورم می شوند تا مبلغ سود به پایین ترین اندازه ی ممکن کاهش داده شود عبارت اند از:

سربار تولید: حسابداران استودیوهای فیلم سازی به طور میانگین سربار تولید را با استفاده از رقمی نزدیک به 15 درصد از کل هزینه های تولید محاسبه می کنند.

سربار پخش: معمولا نزدیک به 30 درصد فروش گیشه به پخش کنندگان پرداخت می شود.

سربار بازاریابی: استودیوها معمولا برای تعیین این مبلغ نزدیک به 10 درصد هزینه ای تبلیغات را مبنای محاسبه قرار می دهند.

همه ی موارد بالا بیانگر این است که محاسبه ی هزینه ی سربار در صنعت تولید فیلم بسیار بحث برانگیز است. یعنی در واقع همه ی درصدهای یاد شده بدون مبنای قابل اتکا و استاندار منطقی به کار می روند.

به دلیل به کار گیری حسابداری هالیوودی، برآورد می شود تنها نزدیک به 5 درصد فیلم ها سود خالص حسابداری گزارش می کنند. فیلم های پرفروشی هم چون مرد بارانی ، فارست گامپ، بت من،هری پاتر و محفل ققنوس،.. برروی کاغذ زیان ده بوده اند، از این رو ، بیشتر چهره های نام دار هالیوود، بخش متغیر دستمزد خود را به جای سود خالص بر مبنای درآمد ناخالص توافق می کنند. در این رابطه ادی مورفی کمدین نام دار هالیوود سود خالص را سود میمونی نامیده و گفته است: فقط احمق ها مبلغ سود خالص را در قرارداد خود به عنوان مبنای محاسبه ی دستمزد می پذیرند!

به عنوان مثال مایکل مور کارگردان فیلم فارینهایت 11/9 که برنده جایزه ی نخل نطلایی بهترین فیلم جشنواره کن 2004 شده برعلیه تهیه کنندگان این فیلم – باب و هاروی وینستین – اقامه ی دعوی کرد. مور مدعی شد که آنان با حساب سازی و گزارش زبان حسابداری ، بخش متغیر دستمزد او برمبنای سود خالص را بالا کشیده اند . جالب است بدانید که فروش این فیلم بیش از 200 میلیون دلار و هزینه ی تولید آن تنها 6 میلیون دلار بود!

وینستون گروم ، نویسنده ی رمان فارست گامپ نیز که بخشی از حق تالیف خود برای فیلم فارست گامپ را برمبنای درصدی از سود خالص توافق کرده بود ، به دلیل گزارش زیان حسابداری برای این فیلم، نتوانست آن مبلغ را دریافت کند این فیلم نیز فروش خیره کننده ای نزدیک به 700 میلیون دلار داشت و هزینه های تولید آن تنها 55 میلیون دلار بود!

و در آخر جمله ای ماندگار از فیلم “فهرست شیندلر” در مورد یک حسابدار.

شیندلر (Liam Neeson) : پدرم همیشه میگفت، یک انسان همیشه به سه چیز احتیاج داره، دکتر خوب، پدر روحانی بخشنده و یک حسابدار زیرک.
هیچوقت به دوتای اول احتیاج نداشتم!

 

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید